Together Magazyn » Styl życia » Tworzenie prostej gry w Pythonie: Przewodnik krok po kroku
mężczyzna gra na komputerze

Tworzenie prostej gry w Pythonie: Przewodnik krok po kroku

Python jest wszechstronnym i przystępnym językiem programowania, co czyni go doskonałym wyborem zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych programistów. Jednym z najlepszych sposobów nauki programowania jest tworzenie prostych projektów. Gra Plinko to nie tylko zabawa, ale także świetna okazja do nauki o prawdopodobieństwie. W tym artykule przeprowadzimy cię przez proces tworzenia uproszczonej wersji klasycznej gry „Plinko” przy użyciu Pythona. Projekt ten pomoże ci zrozumieć podstawy programowania i algorytmów, zapewniając solidne podstawy dla bardziej złożonych projektów. 

Konfiguracja środowiska Python

Zanim zagłębimy się w kodowanie, upewnij się, że masz zainstalowany Python na swoim komputerze. Najnowszą wersję można pobrać z oficjalnej strony Pythona. Dodatkowo, warto rozważyć użycie zintegrowanego środowiska programistycznego (IDE), takiego jak PyCharm, Visual Studio Code lub nawet prostego edytora tekstu, takiego jak Sublime Text.

Krok 1: Planowanie gry

Pierwszym krokiem w tworzeniu każdej gry jest planowanie. W przypadku naszej uproszczonej gra Plinko:

  1. Stwórz planszę z kołkami.
  2. Pozwól dyskowi spadać z góry i losowo odbijać się od kołków.
  3. Określ miejsce, w którym wyląduje dysk, reprezentujący wynik.

Plansza będzie reprezentowana jako siatka z kołkami w określonych pozycjach. Dysk rozpocznie się w losowej pozycji na górze i przesunie się w dół, losowo odbijając się w lewo lub w prawo, gdy napotka kołek.

Krok 2: Tworzenie planszy

Zacznijmy od utworzenia tablicy. Użyjemy listy list (lista 2D) do reprezentowania siatki. Każdy element listy będzie znakiem reprezentującym puste miejsce, kołek lub dysk.

def create_board(rows, columns):

    board = [[” ” for _ in range(columns)] for _ in range(rows)]

    # Placing pegs on the board

    for i in range(1, rows – 1, 2):

        for j in range(1, columns – 1, 2):

            board[i][j] = „O”  # 'O’ represents a peg

    return board

def print_board(board):

    for row in board:

        print(„”.join(row))

# Create and print the initial board

rows, columns = 10, 9  # 10 rows and 9 columns

board = create_board(rows, columns)

print_board(board)

Krok 3: Upuszczenie dysku

Teraz, gdy mamy już naszą planszę, następnym krokiem jest symulacja upuszczenia dysku. Dysk rozpocznie się w losowej pozycji na górze i będzie poruszał się w dół. Gdy napotka kołek, losowo odbije się w lewo lub w prawo.

import random

def drop_disk(board, columns):

    position = random.randint(0, columns – 1)

    board[0][position] = „D”  # 'D’ represents the disk

    for i in range(1, len(board)):

        if position > 0 and board[i][position – 1] == „O”:

            position -= 1

        elif position < columns – 1 and board[i][position + 1] == „O”:

            position += 1

        board[i – 1][position] = ” „

        board[i][position] = „D”

        print_board(board)

# Drop the disk

drop_disk(board, columns)

Krok 4: Określanie wyniku

Wynik jest określany na podstawie slotu, w którym ląduje dysk. Dla uproszczenia przypiszemy wynik na podstawie numeru kolumny, w której wyląduje dysk.

def determine_score(board, columns):

    for j in range(columns):

        if board[-1][j] == „D”:

            return j + 1  # Score is column number + 1

# Determine and print the score

score = determine_score(board, columns)

print(f”The disk landed in slot {score}, earning you {score} points!”)

Wnioski

Gratulacje! Stworzyłeś prostą wersję klasycznej gry Plinko przy użyciu Pythona. Projekt ten wprowadził cię w podstawowe pojęcia, takie jak listy 2D, generowanie liczb losowych i proste algorytmy. Tworząc tę grę, zyskałeś głębsze zrozumienie podstaw programowania i sposobu ich zastosowania do tworzenia angażujących i interaktywnych aplikacji.

Dzisiaj stworzyliśmy klasyczną grę Plinko w Pythonie, demonstrując moc i elastyczność tego języka programowania do tworzenia różnych projektów. Kontynuując odkrywanie Pythona, rozważ dodanie większej liczby funkcji do swojej gry Plinko, takich jak wiele dysków, systemy punktacji, a nawet graficzny interfejs użytkownika (GUI).

Osoby zainteresowane pogłębianiem wiedzy na temat tworzenia gier lub odkrywaniem innych projektów mogą eksperymentować z różnymi pomysłami i technologiami. Zdobyte tutaj umiejętności posłużą jako podstawa do bardziej zaawansowanych przedsięwzięć programistycznych.

Jeśli potrzebujesz więcej inspiracji, sprawdź inne proste gry i projekty, które można zaimplementować w Pythonie. Praktyka i ciągła nauka są kluczem do stania się biegłym programistą.

Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym, czy doświadczonym programistą, projekty takie jak te są zabawnym i skutecznym sposobem na doskonalenie umiejętności kodowania. Tak więc, koduj dalej i odkrywaj nieskończone możliwości, jakie oferuje programowanie!

Bonus: Dalsze ulepszenia

  1. Mnożniki punktacji: Zaimplementowano różne mnożniki punktacji w zależności od trudności lądowania w określonych miejscach.
  2. Wiele dysków: Pozwól graczowi upuścić wiele dysków i oblicz łączny wynik.
  3. Interfejs graficzny: Użyj bibliotek takich jak Tkinter lub Pygame, aby stworzyć graficzną wersję gry Plinko.

Wprowadzając te ulepszenia, możesz uczynić grę bardziej wymagającą i wciągającą. Co więcej, praca nad tymi funkcjami pogłębi twoje zrozumienie Pythona i koncepcji tworzenia gier.

5/5 – (1 głosów)