Python jest wszechstronnym i przystępnym językiem programowania, co czyni go doskonałym wyborem zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych programistów. Jednym z najlepszych sposobów nauki programowania jest tworzenie prostych projektów. Gra Plinko to nie tylko zabawa, ale także świetna okazja do nauki o prawdopodobieństwie. W tym artykule przeprowadzimy cię przez proces tworzenia uproszczonej wersji klasycznej gry „Plinko” przy użyciu Pythona. Projekt ten pomoże ci zrozumieć podstawy programowania i algorytmów, zapewniając solidne podstawy dla bardziej złożonych projektów.
Konfiguracja środowiska Python
Zanim zagłębimy się w kodowanie, upewnij się, że masz zainstalowany Python na swoim komputerze. Najnowszą wersję można pobrać z oficjalnej strony Pythona. Dodatkowo, warto rozważyć użycie zintegrowanego środowiska programistycznego (IDE), takiego jak PyCharm, Visual Studio Code lub nawet prostego edytora tekstu, takiego jak Sublime Text.
Krok 1: Planowanie gry
Pierwszym krokiem w tworzeniu każdej gry jest planowanie. W przypadku naszej uproszczonej gra Plinko:
- Stwórz planszę z kołkami.
- Pozwól dyskowi spadać z góry i losowo odbijać się od kołków.
- Określ miejsce, w którym wyląduje dysk, reprezentujący wynik.
Plansza będzie reprezentowana jako siatka z kołkami w określonych pozycjach. Dysk rozpocznie się w losowej pozycji na górze i przesunie się w dół, losowo odbijając się w lewo lub w prawo, gdy napotka kołek.
Krok 2: Tworzenie planszy
Zacznijmy od utworzenia tablicy. Użyjemy listy list (lista 2D) do reprezentowania siatki. Każdy element listy będzie znakiem reprezentującym puste miejsce, kołek lub dysk.
def create_board(rows, columns):
board = [[” ” for _ in range(columns)] for _ in range(rows)]
# Placing pegs on the board
for i in range(1, rows – 1, 2):
for j in range(1, columns – 1, 2):
board[i][j] = „O” # 'O’ represents a peg
return board
def print_board(board):
for row in board:
print(„”.join(row))
# Create and print the initial board
rows, columns = 10, 9 # 10 rows and 9 columns
board = create_board(rows, columns)
print_board(board)
Krok 3: Upuszczenie dysku
Teraz, gdy mamy już naszą planszę, następnym krokiem jest symulacja upuszczenia dysku. Dysk rozpocznie się w losowej pozycji na górze i będzie poruszał się w dół. Gdy napotka kołek, losowo odbije się w lewo lub w prawo.
import random
def drop_disk(board, columns):
position = random.randint(0, columns – 1)
board[0][position] = „D” # 'D’ represents the disk
for i in range(1, len(board)):
if position > 0 and board[i][position – 1] == „O”:
position -= 1
elif position < columns – 1 and board[i][position + 1] == „O”:
position += 1
board[i – 1][position] = ” „
board[i][position] = „D”
print_board(board)
# Drop the disk
drop_disk(board, columns)
Krok 4: Określanie wyniku
Wynik jest określany na podstawie slotu, w którym ląduje dysk. Dla uproszczenia przypiszemy wynik na podstawie numeru kolumny, w której wyląduje dysk.
def determine_score(board, columns):
for j in range(columns):
if board[-1][j] == „D”:
return j + 1 # Score is column number + 1
# Determine and print the score
score = determine_score(board, columns)
print(f”The disk landed in slot {score}, earning you {score} points!”)
Wnioski
Gratulacje! Stworzyłeś prostą wersję klasycznej gry Plinko przy użyciu Pythona. Projekt ten wprowadził cię w podstawowe pojęcia, takie jak listy 2D, generowanie liczb losowych i proste algorytmy. Tworząc tę grę, zyskałeś głębsze zrozumienie podstaw programowania i sposobu ich zastosowania do tworzenia angażujących i interaktywnych aplikacji.
Dzisiaj stworzyliśmy klasyczną grę Plinko w Pythonie, demonstrując moc i elastyczność tego języka programowania do tworzenia różnych projektów. Kontynuując odkrywanie Pythona, rozważ dodanie większej liczby funkcji do swojej gry Plinko, takich jak wiele dysków, systemy punktacji, a nawet graficzny interfejs użytkownika (GUI).
Osoby zainteresowane pogłębianiem wiedzy na temat tworzenia gier lub odkrywaniem innych projektów mogą eksperymentować z różnymi pomysłami i technologiami. Zdobyte tutaj umiejętności posłużą jako podstawa do bardziej zaawansowanych przedsięwzięć programistycznych.
Jeśli potrzebujesz więcej inspiracji, sprawdź inne proste gry i projekty, które można zaimplementować w Pythonie. Praktyka i ciągła nauka są kluczem do stania się biegłym programistą.
Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym, czy doświadczonym programistą, projekty takie jak te są zabawnym i skutecznym sposobem na doskonalenie umiejętności kodowania. Tak więc, koduj dalej i odkrywaj nieskończone możliwości, jakie oferuje programowanie!
Bonus: Dalsze ulepszenia
- Mnożniki punktacji: Zaimplementowano różne mnożniki punktacji w zależności od trudności lądowania w określonych miejscach.
- Wiele dysków: Pozwól graczowi upuścić wiele dysków i oblicz łączny wynik.
- Interfejs graficzny: Użyj bibliotek takich jak Tkinter lub Pygame, aby stworzyć graficzną wersję gry Plinko.
Wprowadzając te ulepszenia, możesz uczynić grę bardziej wymagającą i wciągającą. Co więcej, praca nad tymi funkcjami pogłębi twoje zrozumienie Pythona i koncepcji tworzenia gier.