Together Magazyn » Artykuły KOPD » Jak Spidey i Super-Kumple uczą dzieci, co to znaczy przyjaźń?
baner bohater spidey

Jak Spidey i Super-Kumple uczą dzieci, co to znaczy przyjaźń?

Czy Spidey i jego drużyna mogą stać się wzorem dla dzieci w kwestii budowania zdrowych relacji i przyjaźni? Magdalena Dulęba-Basior – psycholożka, terapeutka i pedagożka specjalna z Centrum Promyk – dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat tego, jak animowana seria z uniwersum Marvela może pomóc najmłodszym zrozumieć wartość współpracy, wzajemnego wsparcia oraz rozwiązywania konfliktów.

Zuzanna Harmacińska: Czy dzieci w wieku przedszkolnym mogą łatwo utożsamić się z ekipą Spidey’a?

Magdalena Dulęba-Basior: Myślę, że tak. Sprzyja temu m.in. to, że Spidey i  jego kumple są przedstawiani jako superbohaterowie w wieku wczesnoszkolnym. To też dobre charaktery, a dzieci lubią pozytywnych bohaterów oraz tych, którzy mają supermoce – a tu jest to wszystko. Łatwo można też później odgrywać różne scenki, wcielając się w postaci z tej bajki, a dzieci uwielbiają tego rodzaju zabawę.

Z.H.: Czy bajka promuje zdrowy obraz przyjaźni i relacji?

M.D-B.: Wiele odcinków porusza temat wspólnego działania i wzajemnego wspierania się. W momencie gdy Spidey i Super-Kumple muszą działać, robią burzę mózgów i zdanie każdego z nich jest brane pod uwagę. Nie ma dominacji lidera. To ukazanie bardzo zdrowych relacji. Oni są drużyną, która wspólnie dąży do celu. Oczywiście zdarzają się między nimi różne spięcia i jest to jak najbardziej normalne między przyjaciółmi.

Z.H.: Właśnie, mają swoje małe spory. Czy dzieci mogą się od tych superbohaterów nauczyć pokojowego rozwiązywania konfliktów?

M.D-B.: Tak, bardzo dobrze zostało to tam pokazane. Często robię na zajęciach z dzieciakami podsumowania i rozmawiamy na przykład o cechach przyjaciela albo o tym, czym charakteryzuje się przyjaźń. Często dzieci mówią wtedy, że w przyjaźni nie ma kłótni, a prawda jest zupełnie inna. Każdy z nas jest człowiekiem, każdy ma swoje emocje, które biorą górę się w różnych sytuacjach. Uświadamiam wtedy dzieci, że spory to normalna sytuacja w życiu, a najważniejsze jest to, jak je rozwiązujemy.

Spidey i Super-Kumple także tego doświadczają. Można ich świat i doświadczenia wykorzystać w rozmowie z dzieckiem. Na zasadzie: „Zobacz, oni też mieli trudne sytuacje, pojawiły się emocje, ktoś się obraził, ale finalnie doszli do porozumienia i dalej działają razem”.

Zupełnie inaczej pokazano z kolei relacje między złoczyńcami. Oni nie potrafią się ze sobą dogadać, nie wspierają się, często zostawiają siebie w potrzebie i uciekają. Ten kontrast pomiędzy złymi a dobrymi bohaterami jest bardzo ciekawie zobrazowany.

Z.H.: Czy bajka może uczyć dzieci określonych postaw moralnych np. nieprzywłaszczania rzeczy, które nie są nasze, o którym był jeden z odcinków?

M.D-B.: Jak najbardziej, tutaj znowu mamy możliwość porozmawiania z przedszkolakiem. Dzieci doświadczają w życiu takiego etapu, gdy potrafią wynieść ze sobą coś, co nie należy do nich. Nie robią tego celowo i świadomie. Po prostu spodobała im się np. jakaś zabawka i chowają ją do kieszeni, by zabrać do domu. To normalny etap, w którym jeszcze kształtują się pewne postawy moralne.

Oglądając wraz z dzieckiem bajkę, można odnieść się do tej sytuacji i zapytać: „Jak myślisz, jak mogły się poczuć postaci z filmu, które utraciły cenną dla siebie rzecz?”. I nie chodzi o wzbudzenie u dziecka wyrzutu sumienia, jeśli kiedyś zrobiło podobnie w realnym życiu, tylko o próbę ukazania mu perspektywy drugiej osoby. W większości sytuacji takie rozmowy fajnie docierają do dzieci.

Z.H.: Czyli istnieje ryzyko, że dzieci mogą porównywać siebie z wyidealizowanymi postaciami superbohaterów i czuć się przez to niewystarczające?

M.D-B.: Może się tak wydarzyć, że dziecko poczuje żal z powodu braku supermocy. W takiej sytuacji powinniśmy wejść w rolę akceptującego dorosłego, który słucha i rozmawia. Tak jak w Naszym magicznym Encanto, o którym ostatnio rozmawiałyśmy – każdy z nas ma jakieś moce i talenty, tylko nie zawsze zdajemy sobie z nich sprawę.

W domu rodzice mogą zrobić tablicę, na której wypisane zostaną talenty każdego z domowników. Nie chodzi o to, by wykazywać czego nie umiemy, ale by uwidocznić, że absolutnie każdy ma swoją mocną stronę i naturalnie w innych rzeczach jesteśmy trochę słabsi.

Z.H.: W ekipie Spidey’a są nie tylko chłopcy, ale i dziewczyna – Gwen Stacy. W jakim stopniu może to być inspirujące dla dzieci – zdarza się, że w pewnym wieku chłopcy i dziewczynki bawią się oddzielnie. Czy może to ich zachęcić do wspólnego spędzania czasu i integracji?

M.D-B.: Jak najbardziej może, chociaż warto pamiętać, że w wieku przedszkolnym płeć nie ma aż tak dużego znaczenia dla dzieci. Zazwyczaj bawią się z osobami, które po prostu lubią i nie przywiązują większej uwagi do tego czy to chłopiec, czy dziewczynka.

W kreowaniu podziałów i grupek duży udział ma dorosły. Wszystko zależy od tego, jakie pokazujemy dziecku wzorce. Jeśli dzielimy zabawki na „męskie” i „żeńskie”, to wedle tego stereotypu przedszkolak będzie podążać. Jeśli pozwalamy bawić się wszystkim, automatycznie dziecko wie, że zarówno z chłopcem, jak i dziewczynką można tak samo fajnie spędzać czas. Nie musi być tak, że lalki są tylko dla dziewczyn, a samochody dla chłopców. Wszystko zależy od potrzeb dziecka.

Z.H.: Czy postać Gwen Stacy może inspirować dziewczynki i promować pozytywny obraz kobiecości?

M.D-B.: Tak, te role i stereotypy, że dziewczyny to królewny, a chłopcy są np. wojownikami, zostają nam często wtłaczane od najmłodszych lat, a wcale tak być nie musi. To najczęściej wychodzi od dorosłego, a dzieci wcale nie mają takich potrzeb i tak tego nie widzą.

Tutaj znowu pojawia się temat narzucanych nam przez społeczeństwo ról. Dziewczynka nie musi być księżniczką – może być policjantką, strażaczką i superbohaterką. Może być, kim chce.

Z.H.: Dziękuję za rozmowę.

Partner artykułu:

orbico
orbico
Szanowni Państwo,
Together Magazyn

W dniu 25 maja 2018 r. weszło w życie Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO), czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. Jego celem jest unowocześnienie oraz ujednolicenie regulacji dotyczących ochrony danych osobowych obowiązujących na terenie Unii Europejskiej.

Niezbędne pliki cookies

Aby strona działała poprawnie pliki cookie powinny być włączone przez cały czas.

Pliki cookie innych firm

Włączenie tych plików cookie pomaga nam ulepszać naszą stronę.