Zalety korzystania z sauny

Sauna została wynaleziona we Finlandii, gdzie prawie każdy dom jest w nią wyposażony. W Polsce nie jest zbyt popularna, choć powinna! Niesie ze sobą wiele zdrowotnych zalet, o których mówi się zdecydowanie za mało. Dziś sauny to nie tylko domena drogich hoteli i rezydencji majętnych ludzi: znaleźć możemy ją na większości miejskich basenów. Istnieją także sauny ogrodowe, które są coraz bardziej popularne w Polsce. Są po prostu ogólnodostępne. Może czasem zamiast spaceru czy brania tabletki przeciwbólowej warto byłoby wybrać się do sauny?

Zatem jakie są zalety korzystania z sauny?

Korzystanie z saun pozytywnie wpływa zarówno na nasze ciało jak i psychikę. Świetnie sprawdzi się wśród ludzi podatnych na długoterminowy stres, jako relaks i odprężenie. Ponadto sauna jest źródłem szczęścia, gdyż ciepło wytwarza w człowieku endorfiny. Może więc być to doskonałe rozwiązanie dla osób z męczącym trybem życia, które w ciągu dnia mają mało czasu wolnego i nie wiedzą jak wygospodarować go tak, aby był i przyjemny, i pożyteczny, a przede wszystkim utrzymywał w ich zdrowiu.

Sauna parowa (łaźnia rzymska)

Każda z saun charakteryzuje się swoimi cechami, które odróżniają ją od kolejnej. Saunę parową rekomenduje się dla początkujących, bowiem temperatura wynosi około 40°C-46°C, natomiast wilgoć waha się między 50% a 100%.

Nie występują więc w niej problemy z oddychaniem, wręcz pobyt w niej okazuje się zbawienny dla chorych na zapalenie zatok, ponieważ udrażnia nos i inhaluje górne drogi oddechowe. Dużą grupą korzystającą z tego rodzaju sauny są sportowcy, gdyż poprawia wydolność fizyczną oraz pomaga pozostać w zdrowiu.

Osoby, które pragną poprawy przemiany materii, również znajdą coś dla siebie, gdyż samo siedzenie w saunie parowej potrafi spalić 300 kalorii. Wspomaga pracę serca, a badania potwierdzają, iż saunowanie zmniejsza szansę na zawał. Para wodna nawilża, ujędrnia skórę, więc idealnie sprawdzi się u osób zmagających się ze suchą skórą. Koi podrażnienia i stany alergiczne. Pomaga w pozbyciu się zaskórników. Można w niej stosować peelingi czy maski na twarz i ciało, co w połączeniu z nawilżającym powietrzem panującym w saunie pozwoli uzyskać miękkiej skóry jak po zabiegu w SPA.

Sauna fińska (sucha)

Sauna fińska wyróżnia się niską wilgocią i bardzo wysoką temperaturą, sięgającą nawet 100°C! Sprawia to, że krążenie przyspiesza, a co za tym idzie, serce szybciej pompuje krew. Może się to okazać pomocne przy leczeniu anemii. Dodatkowo, możemy wykorzystać ten zabieg do zahartowania organizmu przez rozgrzanie go, a następnie ochłodzenie w postaci zimnego prysznica, co od wieków popularne jest w Skandynawii, gdzie ludzie rzadko są przeziębieni. Wspomoże to naszą odporność, szczególnie zimową porą. Popularnym zabiegiem w saunie fińskiej jest wylewanie na gorące kamienie olejków zapachowych, przykładowo eukaliptusowego. Pomagają one w relaksie, odprężeniu, jak i w oddychaniu.

Tam gdzie gorąco, tam człowiek się poci, a to pomaga w pozbyciu się toksyn, jak i sebum powodującego trądzik. Skóra stanie się dużo bardziej oczyszczona, ukrwiona i nawilżona, a dodatkowo zostanie idealnie przygotowana na efektywniejsze wchłonięcie kosmetyków.

Korzystanie z saun poleca się chorym na astmę oskrzelową. Wdychanie gorącego powietrza ułatwia oddychanie przez rozszerzenie się oskrzeli, ale również ukrwienie w drogach oddechowych podnosi się nawet siedmiokrotnie! Dodatkowo oskrzela szybciej pozbywają się zalegającego śluzu, gdyż w suchym powietrzu błony śluzowe mają utrudnione zadanie i muszą bronić się przed wysuszeniem. Taka sauna staje się coraz częściej wybieranym wyposażeniem domu.

Sauna infrared

Przedstawione wcześniej sauny nie są przeznaczone do korzystania z nich przez dzieci czy seniorów. Z rozwiązaniem przychodzi energia wytwarzana przez podczerwień, która podnosi temperaturę ciała, a nie pomieszczenia, co powoduje jeszcze bardziej intensywne pocenie się. Dr Lawrence Wilson potwierdził, iż ten typ sauny może korzystnie wpłynąć na pozbycie się cellulitu, gdyż pozwala na odbudowę tkanki łącznej, przez którą jest on widoczny. Podczerwień możemy wykorzystać jako środek przeciwbólowy, gdyż rozluźnia mięśnie. Zaleca się również dla posiadaczy bólów w kręgosłupie.

Uprawianie sportu jest ważne w celu utrzymania zdrowia, lecz pot wytworzony przez ruch nie równa się temu z sauny. Dlaczego? Pot wydzielający się w skutek aktywności fizycznej pobudza układ współczulny, a co za tym idzie hamuje toksyny, których chcemy pozbyć się z organizmu. Sauna tego nie powoduje. Pocenie się spowodowane samym ciepłem pozwala całkowicie na detoks toksyn. Półgodzinne bieganie spala około 500 kalorii, a co jeśli możesz spalić jeszcze 900 kalorii podczas zwykłego siedzenia w saunie?

Zalet korzystania z sauny jest zatem wiele. Przede wszystkim zdrowotnych, a to zdrowie powinno być dla nas najważniejsze i należy się o nie zatroszczyć. Korzystanie z sauny jest przecież banalnie proste, nie wymaga od nas wysiłku ani dużego nakładu finansowego. Dodatkowo nie zajmuje tyle czasu co siłownia czy pływanie: podobny, a nawet lepszy efekt osiągnąć można w saunie, w dużo krótszym czasie. Sport to zdrowie, ale sauna również!