Jakie cechy powinien mieć dobry konferansjer, profesjonalista, który potrafi poprowadzić każde wydarzenie tak, by zachwycić wszystkich uczestników eventu? Każdy pewnie odpowie na to pytanie inaczej, ale jest kilka takich aspektów, które są kluczowe w tym zawodzie. O czym dokładnie mowa? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w poniższym tekście.

Dlaczego zatrudnić konferansjera?

Zanim przejdziemy do głównego wątku, zastanówmy się najpierw, po co nam w ogóle konferansjer. Prowadzenie eventów nie jest zadaniem prostym, wymaga odpowiedniego przygotowania, charyzmy, aparycji. Często decydujemy się na to, aby wydarzenie zostało poprowadzone przez kogoś bez odpowiedniego doświadczenia, co zazwyczaj finalnie kończy się katastrofą. Konferansjer z wieloletnim doświadczeniem Maciej Kautz zwraca uwagę, czym kończy się czasem powierzenie roli konferansjera osobie bez kompetencji: „Łamiący się głos, krople potu pojawiające się na czole i unoszące się w powietrzu poczucie zakłopotania to sceniczny standard”. Jeśli chcemy uniknąć takich nieprzyjemnych emocji, pamiętajmy, że nie warto decydować się na półśrodki i najlepiej zatrudnić profesjonalistę.

Jakie cechy powinien mieć konferansjer?

Prezenter konferansjer, konferansjer na imprezy firmowe czy też osoba, która odpowiada za prowadzenie imprez okolicznościowych, powinna wyróżniać się kilkoma podstawowymi cechami, które ułatwią jej pracę i pozwolą zaliczyć się do grona ekspertów.

Część tych cech można wypracować, ale część jest wrodzona, wynika z charakteru i pielęgnowanej pasji. Bardzo dobrze o pracy konferansjera oraz o pasji, z jaką wykonuje ten zawód, pisze na swojej stronie oraz blogu wspomniany już dziennikarz i konferansjer Maciej Kautz.

Tak jak wspomnieliśmy, można wypracować pewne cechy, ale bez pasji i naturalnych predyspozycji trudno osiągnąć sukces w branży eventowej. Poniżej przedstawiamy 5 cech dobrego konferansjera:

  • Charyzma ‒ to coś, z czego znani są muzyczni idole, osoby, które potrafią pociągnąć za sobą tłumy. Charyzma to umiejętność wpływania na innych w naturalny sposób. W przypadku konferansjera charyzma pozwala mu tak prowadzić wydarzenie, aby było ono zgodne ze scenariuszem oraz założeniami, które wcześniej ustalono. Tak naprawdę jest to połączenie kilku umiejętności, takich jak: entuzjazm, empatia, czy prawidłowa komunikacja.
  • Dobra organizacja ‒ konferansjer musi umieć zarządzać wydarzeniem. Panowanie nad wszystkimi elementami, które mają wpływ bezpośrednio na jego pracę, to umiejętność bardzo ważna. Zarządzania można się nauczyć, a efekty pojawią się szybciej, jeśli potrafimy wyciągać wnioski z naszych wcześniejszych wystąpień oraz ewentualnych błędów, bo to dla najlepsza lekcja, której nie ma szans odrobić ktoś bez doświadczenia.
  • Aparycja i styl ‒ konferansjer jest przedstawicielem zatrudniającej go marki, twarzą i głosem organizatora podczas wystąpienia. Musi więc być to osoba o nienagannym wyglądzie, mieć świetną dykcję i dobrą fryzurę. Musi też być ubrana stosownie do okazji, ale też tak, by nie przyćmiewać swoim strojem innych uczestników. Umiejętność dopasowania się do wydarzenia jest cechą niezmiernie ważną.
  • Umiejętność improwizacji ‒ nigdy nie wiadomo, co niespodziewanego może się przydarzyć podczas występu. Przykład? Nie trzeba szukać daleko, Maciej Kautz wspomina tylko kilka takich momentów: „Znana piosenkarka spóźniła się na koncert godzinę. W trakcie występu podwieszonych pod sufitem akrobatów wysiadł prąd. Na sam środek roztańczonego parkietu wkroczyła berlińska policja, tłumacząc, że jest już grubo po 22:00”. Co w takiej sytuacji robić? Improwizować i umiejętnie poradzić sobie z kryzysem. Profesjonalista da sobie z tym radę.
  • Znajomość języków obcych ‒ osoba prowadząca event powinna umieć porozumieć się z gośćmi, których wita i zapowiada, dlatego też znajomość języków obcych jest kluczowa dla konferansjera, szczególnie jeśli chce on prowadzić wydarzenia prestiżowe. Dlatego też dobra znajomość języka angielskiego w tej branży jest wymagana, a czasem potrzebny jest także niemiecki czy francuski.

Jak widać, dobry konferansjer to właściwie człowiek-orkiestra. Musi mieć umiejętności interpersonalne, znać się na modowych trendach, czy władać wybranymi językami obcymi. Powinien umiejętnie współpracować z zespołem osób, z którymi ma kontakt podczas wydarzenia. Takich cech jest oczywiście więcej, ale skupiliśmy się na tych kilku bardzo ważnych. Teraz już wiadomo, jakie cechy ma dobry konferansjer i na co zwracać uwagę przy wyborze osoby do współpracy.