Together Magazyn » Aktualności » Twój własny gambit. Co ulubiona gra mówi o tobie?

Twój własny gambit. Co ulubiona gra mówi o tobie?

Bijący obecnie rekordy popularności serial „Gambit Królowej”, to – jak mawiają niektórzy – doskonały remiks „Rocky’ego” z „Pięknym umysłem”, a nawet „Seleną”. Kibicujemy bohaterce w realizacji celu, jakim jest wspinaczka na sam wierzchołek szachowego szczytu, gdzie, póki co, powiewa rosyjska flaga. A czym są dla widzów same szachy? Dla niektórych areną próby charakterów, zamkniętym w drewnianej kasetce testem na inteligencję, dla większości zaś czarną magią, którą kwitują jednym zdaniem: „W życiu nie poznam zasad tej gry, absolutnie się do tego nie nadaję”. No właśnie… nie ciekawi cię, do jakiej gry się „nadajesz”? W jakiej grze stałbyś się bohaterem na miarą Beth Harmon? Może wystarczy dopasować swoje naturalne inklinacje do konkretnej gry i sukces już mości się w kieszeni?

Weźmy na przykład pierwszy z brzegu i najcelniej systematyzujący podział na osobowości Carla Gustawa Junga i podstawmy do nich pewne rodzaje gier.

Gry dla samotnych jeźdźców

Jeśli jestem jungowskim introwertykiem, który woli działać samodzielnie, na pokładzie własnego statku przemierzysz Zewnętrzne Rubieże wzdłuż i wszerz, najmiesz legendarne postacie z Gwiezdnych Wojen do załogi i spróbujesz zdobyć sławę (lub niesławę).

Możesz się też sprawdzić w Timeline. Sam wybierasz kartę i decydujesz, czy prezentowane przez nią wydarzenie miało miejsce przed tym, które leży już na stole, czy po nim. Nie trzeba znać żadnych dat i wydarzeń, wystarczy dedukcja i trochę szczęścia.

Każdemu introwertykowi podpasuje Mi pasuje – doskonała gra logiczna pozwalająca poprzebywać w królestwie ciszy i skupienia.

Rozrywka dla lwa salonowego

Osoby ekstrawertywne łatwo nawiązują znajomości, a praca w grupie to ich żywioł. Niewątpliwie grą, w której przyda się interakcja, wymiana myśli i współpraca, są Tajniacy, gdzie dwie drużyny, którym przewodzi dwóch szefów wywiadu, próbują jak najszybciej nawiązać kontakt ze wszystkimi swoimi agentami. 

W grze Koncept celem ekstrawertyka jest odgadywanie haseł pokazywanych przez innych graczy. Ale… pokazujący nie może się odzywać ani nic pokazywać, czy rysować, do dyspozycji ma tylko planszę z różnymi obrazkami i za pomocą znaczników będzie wskazywał te, które będą miały was naprowadzić.

A teraz uwaga: cztery choroby wydostały się na świat i przed drużyną specjalistów z różnych dziedzin stanęło zadanie odnalezienia szczepionek na te epidemie, zanim ludzkość zostanie unicestwiona. Gracze muszą współpracować ze sobą, wykorzystując silne strony swych postaci i dobrze planując strategię, jaką wykorzystają, by pozbyć się chorób, zanim, w serii coraz gwałtowniejszych epidemii, opanują one cały świat. Zagraj w Pandemic i uratuj świat, ekstrawertyku!

Raj dla myśliciela

Osoby o tym typie osobowości są skoncentrowane na myśleniu, zwykle wykazują wyraźne zainteresowanie systemami, strukturami i wzorami. Wszystko analizują na zimno. To dla nich wymyślono gry ekonomiczne wymagające mało interakcji, w których mogą zbudować własną maszynkę do zdobywania punktów zwycięstwa. Masz ochotę na Splendor? To dynamiczna i niemal uzależniająca gra w zbieranie żetonów i kart, które tworzą zasoby gracza, umożliwiające mu dalszy rozwój. Gracze wcielają się w renesansowych kupców, którzy próbują nabyć kopalnie klejnotów, środki transportu, sklepy – wszystko to w celu zdobycia jak największego prestiżu.

Tymczasem ludzkość rozpoczęła ekspansję w Układzie Słonecznym. Na Marsie założono już kilka niewielkich kolonii. Ich mieszkańcy są odgrodzeni od naturalnego środowiska straszliwie zimnej, suchej i niemal pozbawionej atmosfery planety. Zwiększenie odsetka imigracji z Ziemi wymaga terraformacji Marsa, czyli dostosowania jego środowiska, aby ludzie mogli w nim przeżyć. W Terraformacji Marsa gracz obejmie kontrolę nad jedną z korporacji i jako jej zarząd kupuje i zagrywa karty opisujące różne projekty inwestycyjne. Zazwyczaj projekty będą bezpośrednio lub pośrednio przyczyniać się do procesu terraformacji, mogą też jednak być przedsięwzięciami biznesowymi innego rodzaju.

Albo nie – porzuć Marsa i zostań przywódcą jednego z siedmiu wielkich miast świata antycznego. Zbieraj surowce ze swoich ziem, weź udział w odwiecznym wyścigu cywilizacyjnym, nawiąż kontakty handlowe i stwórz militarną potęgę. Pozostaw ślad na kartach historii budując cud architektury, który przetrwa wieki!

Rozrywka dla wrażliwców

Gracze „czujący” kierują się w ocenie etyką i podziałem na dobro i zło. Cóż – czasem, łatwo się obrażają, ale tyle w nich emocji! Oto gry oparte na emocjach, rozumieniu innych, zgadywaniu, co myślą współgracze.

Wstrzymaj na chwilę oddech! Karty zostały odkryte. Ich wspólną cechą jest tajemnicze zdanie, lecz tylko jedna z kart jest do niego kluczem. Użyj swojego sprytu i intuicji, by nie dać się złapać w pułapkę zastawioną przez pozostałych graczy Dixit to wesoła i zaskakująca gra skojarzeń do wspólnego odkrywania w gronie przyjaciół i rodziny.

Jak przekazać komuś podpowiedź, aby była ona trafna, niepowtarzalna i na dodatek złożona tylko z jednego słowa? Już niebawem będzie okazja, żeby się przekonać! Jednym słowem to gra skojarzeniowa oparta na współpracy. Podczas zabawy losowane jest słowo, do którego podpowiedzi będziemy musieli wymyślać. Ale uwaga: każdy z nas będzie mógł użyć tylko jednego słowa!

Wielokrotnie nagradzana gra Podaj dalej! zapewni wszystkim świetną rozrywkę i niezapomniane chwile niepowstrzymanego śmiechu. Narysuj to, co widzisz, i odgadnij to, co widziałeś, a następnie podziwiaj nieprzewidywalny efekt ciągu skojarzeń wszystkich uczestników zabawy. Ponad 1700 słów i haseł!

Najlepsza zabawa jest z postrzegającym!

Ten typ osobowości działa impulsywnie, często nie kończy tego, co zaczął, lubi mieć poczucie wolności, jest ciekawy świata, pracuje efektywnie wtedy, gdy ma do tego dobry nastrój, często działa bez przygotowania – jednym słowem to ten, który nigdy nie liczy kart w „tysiącu”, żeby nie psuć sobie niespodzianki! Imprezowe, dużo śmiechu, dynamiki i zabawy – wszystko znajdziesz w… armii jednorożców. A co tam! Zdradź przyjaciół. Od dziś to jednorożce są twoimi przyjaciółmi. Odjechane Jednorożce to strategiczna gra karciana pełna śmiechu, destrukcji i interakcji.

Albo nie! Lepsze będą Buła, Pizza, Kot, Ser, Koza – gra równie szalona, jak jej nazwa! To wyjątkowe połączenie Jungle Speeda i Uga Buga! z pewnością spodoba się wszystkim fanom głośnych, dynamicznych zabaw, które bezlitośnie karzą tych, którym zdarzy się zagapić!

A jeśli masz jeszcze za mało wrażeń, zagraj w Esksplodujące kotki. No cóż, jeśli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o koty. Eksplodujące Kotki to napędzana kociakami odmiana rosyjskiej ruletki. Gracze ciągną co turę po karcie, aż do momentu dobrania eksplodującego kota – wtedy…

Ostatnią kartę kładzie oceniający

…Wtedy do gry wkracza typ osobowości oceniający, który nie lubi, gdy pytanie zostaje bez odpowiedzi, zawsze planuje pracę z wyprzedzeniem i zwykle doprowadza zadania do końca, nie przepada za zmienianiem decyzji, ceni stabilizację i z łatwością podporządkowuje się zasadom i dyscyplinie.

Ale nie ma nudy – słychać chrzęst raków wgryzających się w lód. Zmęczona ręka wbijająca czekan w śnieżną ścianę. Ciężki oddech, gdy z wysiłkiem podrywasz ciało, by znów przesunąć się o pół metra w górę. Jeszcze tylko 100… 50 metrów dzieli Cię od szczytu K2, jednego z najtrudniejszych ośmiotysięczników. Stojąc w oślepiającym słońcu patrzysz w dół, gdzie czeka na Ciebie namiot. Jednak by do niego dotrzeć musisz…

Wsiąść do Pociagu: Europa. To z kolei gra familijna o wielkiej, kolejowej przygodzie. Uczestnicy zbierają karty przedstawiające wagony i używają ich by budować dworce, pokonywać tunele, wsiadać na promy i zajmować trasy kolejowe jak Europa długa i szeroka. To prosta i elegancka planszówka, której można nauczyć się w 5 minut. Zapewni dobrą zabawę całej rodzinie, niezależnie od wieku i stopnia zaawansowania uczestników.

Ci, którzy nie lubią podróżować staną przed dylematem: duża sypialnia z ekskluzywnym łóżkiem z baldachimem czy przestronny salon, w którym bez trudu zmieści się pianino? Przy projektowaniu „Domku” dobrze wykorzystać dostępną przestrzeń, gdyż później niezwykle trudno wprowadzić zmiany! W ciągu dwunastu rund gracz zbiera tyle kart, by zapełnić swoją planszę pokojami, wybrać kolor dachu i zaplanować całą resztę.

A na koniec dzisiejszego przeglądu dynamiczna, dwuosobowa karcianka oparta na budowaniu talii, stworzona na podstawie gry Harry Potter: Hogwarts Battle. Tym razem nie będziemy wspólnie walczyli ze złem atakującym Hogwart, a stawali w szranki z drugim czarodziejem w ramach praktycznych zajęć z Obrony przed Czarną Magią. Aby wygrać, musimy trzykrotnie rozbroić naszego przeciwnika. 

Mamy nadzieję, że każdy: i ten kto nie liczy kart w tysiącu, i ten, który lubi wspinać się na szczyt sam, ten kto zasypia z uśmiechem na wspomnienie dzikiej partyjki z przyjaciółmi, a nawet rodzic, który ma krótką ochotę wydziedziczyć swoje dzieci, bo te go dziś bezlitośnie ograły w „fortunie”, znajdą w tym przeglądzie coś dla siebie i ustawią swój własny gambit.  

5/5 – (2 głosów)