O aplikacji Clubhouse mówi się często, że jest to apka tylko “dla wybranych”. Jeżeli sądzisz, że pobierzesz ją na swój telefon, tak jak darmowe gry, które również często oferują takie popularne kasyna online jak Play amo, to grubo się mylisz. Dowiedz się, czym ona naprawdę jest, skąd wzięła się jej popularność i w jaki sposób można ją zainstalować.

Wydawać by się mogło, że aplikacja na iPhone o nazwie Clubhouse to po prostu kolejny, nowy komunikator głosowy. I w pewnym sensie tak by było, gdyby nie to, że:

  • wszystkie toczone tam dyskusje odsłuchać można jedynie na żywo (żadnych nagrań i zapisów, żadnego video czy zdjęć – wszystko dzieje się wyłącznie głosowo live),
  • cały Clubhouse podzielony jest na mniejsze pokoje, gdzie odbywają się rozmowy głosowe,
  • uczestnikami i inicjatorami tych rozmów są największe sławy nowych technologii, aktorzy, muzycy, sportowcy i tzw. “światowa śmietanka”,
  • w pojedynczym pokoju przebywać może jednocześnie maksymalnie kilka tysięcy osób, nie więcej (mamy więc ograniczony dostęp). 

Clubhouse to zatem trochę komunikator głosowy, a trochę sieć społecznościowa, ale bez rozbudowanych profili użytkowników, postów, zdjęć i feed’u z aktualnościami. Użytkownicy mogą w zamian tworzyć konkretne pokoje i tam rozmawiać ze sobą na żywo.

Istnieją 3 rodzaje pokojów:

  1. zamknięte – bez zaproszenia nie posłuchasz,
  2. social – przeznaczone dla followersów,
  3. otwarte – publicznie dostępne dla każdego użytkownika Clubhouse. 

Każdy z pokojów posiada swojego moderatora, czyli twórcę. To on decyduje kto może mówić, kto być w pokoju itp.

Czy taka elitarna apka może stać się hitem? Nawet pomimo tego, że idzie w zupełnie innym kierunku, niż to co się obecnie sprzedaje w Internecie, czyli przede wszystkim wizualność i show dla mas? Okazało się, że tak.

Skąd ta popularność Clubhouse?

Choć Clubhouse wypuszczono na rynek w kwietniu 2020 roku, to stała się ona hitem dopiero stosunkowo niedawno. A to za sprawą ekskluzywnego wywiadu, jaki udzielił w niej w lutym 2021 roku potentat nowych technologii, Elon Musk. Wysłuchać dyskusję z nim na żywo mogło jedynie 5 tysięcy użytkowników Clubhouse, a jak się domyślasz, chętnych było znacznie więcej. Tym samym, w przeciągu zaledwie tygodnia, liczba użytkowników aplikacji szybko wzrosła, a jej fenomen odbija się coraz głośniejszym echem. Obecnie, z Clubhouse korzysta ponad 10 milionów osób tygodniowo, gdzie w grudniu 2020 było to zaledwie 600 000 użytkowników.

Poza Elonem Muskiem, korzystają z niej przede wszystkim gwiazdy, aktorzy, muzycy i wielcy biznesmeni. Mark Zuckerberg, Chris Rock, Oprah Winfrey, Ashton Kutcher, Drake, Jason Fried – to jedne z tych nazwisk, o których mówi się na głos. Clubhouse pożądają obecnie założyciele startupów i fani celebrytów. Nie każdy może ją jednak mieć “ot tak” i chyba to właśnie sprawiło, że coraz więcej ludzi ją chce. Najpierw musisz zostać uznany za “godnego” i mieć znajomości. Żeby móc z niej korzystać, trzeba bowiem dostać specjalne zaproszenie do tego elitarnego klubu od kogoś, kto już w nim jest i dodatkowo posiadać iPhone’a.

Zalety i wady aplikacji Clubhouse

Aplikacja Clubhouse, choć ma kilka mocnych zalet, wcale nie jest idealnym komunikatorem. Z jednej strony, mamy tu dostęp do wiedzy najtęższych myślicieli biznesowych, których wypowiedzi nie są w żaden sposób konferencyjnie moderowane i do których pewnie nigdy nie mielibyśmy dostępu, ale z drugiej strony jest tu też dużo przysłowiowego błota. Poniżej przygotowaliśmy małe podsumowanie najbardziej kluczowych cech appki.

Wady aplikacji Clubhouse:

  • rozmowy i dyskusje nie są nigdzie zapisywane, co oznacza, że nie można do nich wrócić (nie są to nagrane podcasty);
  • jest tam sporo reklam i słabej jakości pokoi, które trzeba odsiać poszukując czegoś wartościowego;
  • wątpliwa wiarygodność wielu prowadzących (niektórzy użytkownicy promują się jako odnoszący sukcesy trenerzy i biznesmeni, ale w rzeczywistości wcale tak nie jest i porady od nich mogą przynieść nam więcej strat niż korzyści).

Zalety aplikacji Clubhouse:

  • możliwość słuchania wypowiedzi liderów technologii, biznesu i wielu innych dziedzin, a tym samym bezpłatna opcja skorzystania z ich wiedzy i doświadczenia;
  • świetne miejsce do nawiązania nowych, przydatnych kontaktów z przedsiębiorcami z różnych stron świata;
  • wysoka interaktywność dyskusji, która przejawia się tym, że nawet jako słuchacz możesz zgłosić każde swoje pytanie, a jako moderator możesz w dowolnej chwili oddać głos nowemu użytkownikowi w pokoju.

Gdzie pobrać aplikację Clubhouse?

Niestety odpowiedź na to pytanie raczej Cię unieszczęśliwi. Aplikacja Clubhouse nie jest bowiem nigdzie publicznie dostępna. Aby móc zacząć z niej korzystać, koniecznie trzeba otrzymać zaproszenie od kogoś, kto już ją posiada. Zaproszenie przychodzi SMS’em, a każdy użytkownik ma jedynie 2 zaproszenia do rozdysponowania. W ten sposób, działając na właśnie takiej zasadzie “elitarności”, twórcy Clubhouse twierdzą, że utrzymają wysoki poziom odbywających się za jej pośrednictwem dyskusji. Nam się jednak wydaje, że po prostu postanowili napędzić popyt. Wrzucając na rynek coś, co nie każdy może mieć, liczą na rozgłos i podsycenie pragnienia jej posiadania. Co więcej, aplikacja działa wyłącznie na systemie iOS, czyli koniecznie musisz mieć iPhone, żeby móc ją odpalić.

Jeśli ta wiadomość Cię zasmuciła, nie przejmuj się. Są sposoby, żeby poprawić sobie humor i też poczuć się choć odrobinę “elitarnie”. Co powiesz na przykład na wizytę w internetowym kasynie, gdzie poczujesz się jak bogacz, ale nie wydasz żadnej złotówki? Darmowe gry online typu sloty bez problemu znajdziesz w każdym sklepie z aplikacjami na telefon albo od razu możesz skorzystać ze strony jakiegoś mobilnego kasyna. Przynajmniej tam nie potrzebujesz żadnego zaproszenia ani telefonu z jabłuszkiem.

Podsumowanie fenomenu Clubhouse

Aplikacja Clubhouse jest przede wszystkim dla ludzi, którzy chcą się uczyć, rozwijać i łączyć. Wyobraź sobie tysiące jednoczesnych połączeń głosowych, odbywających się na całym świecie na każdy temat pod słońcem – od budowy platformy SaaS po jak zdobyć pierwszego klienta, a nawet koncerty muzyki na żywo. Tak właśnie wygląda ta aplikacja od środka. Jest tu zatem sporo perełek, ale i sporo zbędnego szumu.

Aplikacja jest generalnie skupiona na uczeniu się od innych. Nie możesz jej pobrać, tylko musisz otrzymać do niej specjalne zaproszenie. Clubhouse jest więc aktualnie dość elitarnym miejscem.