Zastanawiasz się jakie opony będą dobre do motocykla? Jedno jest pewne, ogumienie tego typu musi łączyć wiele pożądanych kwestii – bezpieczeństwo, szybkość i komfort. Niezbędna będzie tutaj analiza właściwości technicznych ogumienia. Sprawdź artykuł i dowiedz się, na co powinieneś zwrócić uwagę przy wyborze ogumienia do motocykla.

Jak prawidłowo dobrać opony do motocykla?

Najważniejszy jest nasz rozsądek! Wybieraj opony według przeznaczenia i Twojego stylu jazdy. Pamiętaj, że opona turystyczna może się znacznie różnić od tej z zacięciem sportowym.

Z kolei modele, które dostosowane są do aquaplaningu będą droższe od tych standardowych, ale pozwolą na bezpieczną jazdę w deszczu.

Jeśli chodzi o miłośników offroudów, powinni zwrócić uwagę na wzór bieżnika oraz opinie opony motocyklowej w kontekście wytrzymałości krawędzi.

Warto również korzystać z doradztwa sprzedawców – wiedza i doświadczenie pozwalają nam dobrać idealny rozwiązanie do danego sprzętu i stylu jazdy

Oznaczenia na oponie motocyklowej

Sprawdź na oponie ciąg ciągi cyfr. Przykładowy rozmiar z interpretacją poniżej:

190/50 ZR17

190 – szerokość opony wyrażona w milimetrach;

50 – wysokość opony wyrażona w % względem szerokości. Tutaj jest to 50% z 190 (czyli 95 mm);

17 – średnica ogumienia wyrażona w calach;

R – oznacza konstrukcję radialną, obecnie najbardziej popularną i zaawansowana.

Podstawowe pojęcia dotyczące budowy opon

Bieżnik opony motocyklowej

to jest ta część, którą widzisz, która uderza w drogę. Generalnie gładszy bieżnik lepiej sprawdza się na gładkich, suchych nawierzchniach, a „grubsze” opony lepiej radzą sobie w terenie.

Niektóre wzory bieżników ulicznych są zaprojektowane tak, aby działały lepiej na mokrej nawierzchni, a opony terenowe są dostępne w szerokiej gamie na różne nawierzchnie, od mocno ubitego brudu po głęboki piasek.

Stopka opony

jest to część opony, która łączy się z kołem. Zwykle jest to drut stalowy pokryty mocno gumą. Stopka ściśle przylega do koła, aby koło nie ślizgało się w czasie obrotu opony.

Osnowa

Mówiąc najprościej, jest to „korpus” opony pod bieżnikiem. Opony motocyklowe są zazwyczaj diagonalne lub radialne, co odnosi się do konstrukcji opony. Opony radialne mają pasy wzmacniające (które prawie zawsze są stalowe) biegnące od stopki do stopki w poprzek bieżnika opony.

Opony diagonalne mają pasy, które są zazwyczaj kordami wykonanymi z włókien, takich jak poliester, aramid lub włókno szklane, które biegną od stopki do stopki pod kątem około 30 do 40 stopni.

Ściana boczna

obszar opony łączący bieżnik i stopkę. Mała część opony, to niezwykle ważne. Daje to oponie wiele właściwości jezdnych i przenoszenia obciążenia. To jest część opony, o której mówimy, gdy odnosimy się do wysokości, profilu lub proporcji ogumienia.

Zwykle krótsza ściana boczna daje sztywniejszą ścianę boczną, która ma tendencję do mniejszego uginania się.

Czy warto kupić opony używane do motocykla?

Odpowiedź jest niezwykle prosta: opony nowe będą zdecydowanie lepszym rozwiązaniem. Oznacza to jednak znacznie większe ubytki w naszej kieszeni. W efekcie, wielu właścicieli jednośladów kupuje używane opony.

Wielu kierowców często zakłada, że cena takich opon je niższa, a z kolei jakość gumy zbliżona – niekoniecznie.

Opony motocyklowe wykonywane są z gumy, a jej specyfika sprawia, że z czasem traci swoje właściwości. Bowiem pamiętaj, że ogumienie ulega procesowi starzenia. W efekcie starsze używane opony nie będą bezpieczne na drodze – szczególnie podczas szybkiej

Ciśnienie w oponach motocyklowych

Jeśli zakupisz nowe gumy do swojego motocykla, poszukaj w instrukcji pojazdu producenta rekomendowanego zarówno do tylnich, jak i do przednich opon.

Wielu kierowców samochodów jest przyzwyczajonych do jazdy na niewłaściwym ciśnieniu (zbyt wysokie lub niskie), co w sytuacji użytkowania motocykla, może mieć negatywne skutki.

Co więcej, odpowiedni poziom ciśnienia gwarantuje większa trwałość gum, w które inwestujemy własne pieniądze.

Zbyt małe ciśnienie może spowodować utrudnione pokonywaniem zakrętów, nierównomiere zużycia bieżnika, a nawet pęknięcia opony z powodu przegrzania.