Together Magazyn » Aktualności » Jak trzeci migdałek wpływa na rozwój mowy?
trzeci migdałek

Jak trzeci migdałek wpływa na rozwój mowy?

Trzeci migdał, zwany również migdałkiem gardłowym, położony jest na tylnej ścianie gardła nad podniebieniem miękkim i migdałkami podniebiennymi. Migdałek, zbudowany z tkanki limfatycznej, rozwija się po narodzinach i rozrasta się do 3.–5. roku życia. Natomiast po ukończeniu 7. roku życia jego rola w układzie odpornościowym jest nieznacząca, dlatego migdał powinien zacząć zanikać. Nie zawsze jednak tak się dzieje.

Migdałki u małych dzieci należą do układu odpornościowego, mają kontakt z wirusami i bakteriami, które dostają się do wnętrza organizmu poprzez jamę ustną i nosową. Rozpoczyna się fizjologiczna walka, czyli zwalczanie infekcji. Trzeci migdał zwiększa swoją objętość, staje się obrzęknięty. W prawidłowym procesie zdrowienia migdałek zmniejsza się samoistnie, jednak w przypadku częstych infekcji lub alergii bariera ochronna w postaci migdałka jest bez przerwy drażniona.
Przerośnięta tkanka limfatyczna nie wraca do swoich prawidłowych rozmiarów, a wręcz przeciwnie – zwiększa się przy każdej kolejnej reinfekcji. Przerost migdałka gardłowego, tak zwanego „trzeciego migdałka”, występuje najczęściej u dzieci w wieku 1–3 lat oraz 8–9 lat.

Skutki przerostu migdałka gardłowego

Przerośnięty „trzeci migdałek” może być bezpośrednią przyczyną następujących objawów:

  • zakłócenie rozwoju mowy dziecka;
  • mowa niewyraźna, pozbawiona normalnej barwy dźwięku, tak zwane „nosowanie zamknięte” – występuje brak prawidłowego rezonansu nosowego w trakcie wymawiania głosek nosowych. Mowa jest nieprzyjemna w odbiorze;
  • problemy z prawidłowym oddychaniem przez nos – dziecko ma ciągle otwartą buzię. Wdychane powietrze jest nieogrzane, słabo nawilżone i nieoczyszczone, co powoduje częste choroby górnych i dolnych dróg oddechowych. Natomiast efektem nieprawidłowego oddychania również w nocy jest nieustanne zmęczenie, niewyspanie, trudności z koncentracją i nadpobudliwość;
  • zaleganie wydzieliny śluzowej w nosie – rozrośnięty migdałek może zatykać nozdrza tylne, zaburza w ten sposób proces „przewietrzania” jam nosowych i zaburzać transport śluzu z wnętrza nosa do przestrzeni gardłowej;
  • zmiany w kościach twarzy – bezustannie otwarte usta mogą prowadzić do mocnego wystawania kości policzkowych, nadmiernego rozrostu żuchwy oraz wygładzenia fałdów nosowo-gardłowych. Bardzo często tworzy się wąskie, wysoko wysklepione podniebienie, tak zwane „gotyckie podniebienie”, któremu towarzyszą wady zgryzu np. zgryz otwarty;
  • upośledzenie słuchu, które jest wynikiem ostrych lub przewlekłych niedrożności trąbki słuchowej, a nawet całkowitego zamknięcia ujścia trąbki słuchowej przez przerośnięty migdał – powstaje niedosłuch o typie przewodzeniowym, dochodzący nawet do 40 dB. Odbiór dźwięków przy takim niedosłuchu jest podobny do odbierania dźwięków wytwarzanych w innym pomieszczeniu – za ścianą bądź odbierania dźwięków w sytuacji „otwarcia” trąbki słuchowej, np. w windzie. Docierające dźwięki są przyciszone i zniekształcone, poprzedzone nieprzyjemnym szumem. U dzieci z przerośniętym trzecim migdałkiem słyszenie jest nieprawidłowe, póki migdał nie ulegnie naturalnemu zmniejszeniu lub nie zostanie chirurgicznie usunięty. Dzieci z niedosłuchem najczęściej są nerwowe, niekiedy nawet agresywne;
  • nawracające zapalenia ucha środkowego, które objawiają się bólem, uczuciem „przelewania” płynu w uchu;
  • bóle gardła, związane z wysychaniem ścian gardła u dziecka oddychającego jedynie przez usta;
  • charakterystyczny wyraz twarzy, zwany w medycynie „twarzą adenoidalną”;
  • klatka piersiowa „typu migdałkowego” – płaska i mało rozwinięta.

Drogi Rodzicu! Jeżeli zauważyłeś u swojego dziecka któreś z wymienionych objawów, zgłoś się do laryngologa, który w koniecznych przypadkach zaleca chirurgiczne usunięcie migdałka gardłowego. Twoje dziecko powinno być również pod opieką logopedy, prowadzącego właściwe ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i słuchowe rozwijające mowę.

Tekst: Ligia Czajkowska
Logopeda z Centrum Zdrowia Dziecka Pegaz w Gdyni. Ma doświadczenie w pracy z osobami z upośledzeniem umysłowym, mózgowym porażeniem dziecięcym, zespołem Downa, autyzmem, uszkodzeniami neurologicznymi oraz różnorodnymi zaburzeniami mowy, takimi jak takimi jak: dyslalia, niepłynność mowy, rozszczep wargi i podniebienia, afazja, dysartria. Wykorzystuje nowoczesne metody pracy, stosuje różnorodne pomoce dydaktyczne. Każdy pacjent objęty jest specjalistycznym programem terapeutycznym, dostosowanym do indywidualnych możliwości i potrzeb.


Materiał opublikowany dzięki współpracy z Centrum Zdrowia Dziecka Pegaz

5/5 – (1 głosów)