Together Magazyn » Aktualności » Słowo „porażka”? Już dzisiaj wykreśl je ze swojego słownika!

Słowo „porażka”? Już dzisiaj wykreśl je ze swojego słownika!

I dzieci, i dorośli – każdy z nas pnie się po szczeblach kariery, stając przed nowymi wyzwaniami. Jak radzić sobie z narastającym tempem codziennych zadań, coraz wyższymi wymaganiami, a przy tym nie stracić głowy? Jak wspierać rozwój dziecka i mądrze przygotować je do startu w dorosłość? Jak rozwijać biznes i efektywnie motywować zespół do pracy? Wiele odpowiedzi i cennych lekcji życia znajdziecie w szachach.

Warto popełniać błędy

Szachy to nie tylko jeden z najbardziej inteligentnych sportów na świecie, ale i sposób zdobywania wiedzy o ludzkim umyśle. Jak żaden inny sport, szachy uczą umiejętności przydatnych nie tylko w codziennym życiu, ale także w prowadzeniu biznesu oraz nauce w szkole. Jedną z najważniejszych lekcji płynących z szachów jest nauka przegrywania i radzenia sobie z emocjami towarzyszącymi porażce. Dlatego zadaniem edukacji poprzez szachy jest wspieranie rozwoju emocjonalnego poprzez rywalizację opartą na zdrowych i mądrych zasadach. Kluczem do zmiany sposobu myślenia o „porażce” jest zastąpienie tego słowa pojęciem „lekcji”, jeszcze lepiej – „wartościowej lekcji”. W rzeczywistości nastawionej na sukces właśnie takie myślenie pozwala wyzwolić się ze szponów niszczącego stresu. Nie ma szybkich sukcesów – to kolejna lekcja, którą wyciąga uczeń szkoły szachowej. W szachach najważniejszy jest proces, nie zaś dążenie do wygranej czy celów wynikowych, a do osiągnięcia mistrzostwa. Wygrana jest ulotna i jednorazowa, a umiejętności nabyte podczas każdej rozgrywki to wartość trwała, stabilna. Mistrzostwo, obojętnie w jakiej dziedzinie, buduje pewność siebie, kształtuje osobowość. Grając w szachy, można rozwinąć myślenie abstrakcyjne, umiejętność analizy i trafnego wyciągania wniosków. Zdecydowanie można też popracować nad zupełnie skrajnymi emocjami, które najczęściej towarzyszą nam przy zwycięstwie (euforia) i porażce (załamanie).

Szachy w biznesie – nie szybki wynik, lecz trwałe umiejętności

Szachy i biznes często idą w parze. Zarówno wielu graczy zawodowych, jak i hobbystów na co dzień prowadzi własne przedsiębiorstwa. Wiedzę i umiejętności zdobyte poprzez naukę gry w szachy można z powadzeniem stosować także w biznesie. Właśnie tam, podobnie jak w szachach, bardzo istotną rolę odgrywa planowanie i umiejętność patrzenia w przyszłość: kolejne przetargi, innowacyjne projekty, nowe inicjatywy. Ważne jest tworzenie strategii i zdyscyplinowane wprowadzanie planów w życie. Znaczące jest też umiejętne wyciąganie wniosków z lekcji, które otrzymujemy. W dłuższej perspektywie właśnie od tego zależy, gdzie i jak daleko zajdziemy. Szachy to gra drogi. Każda wartościowa lekcja przybliża ucznia w stronę wyznaczonego celu. Nie ma szybkich, ślepych trafów, bo celem nie jest wygrana, lecz umiejętności, doświadczenia oraz pewność siebie i swoich decyzji. Nie ma tu miejsca na przechwalanie się i próżność, bo szachy wymagają zdrowej rywalizacji. W grze obowiązuje zasada fair-play. Sam gest podania ręki uczy pokory, przyjaznego nastawienia i szacunku.

Jakich konkretne umiejętności nabywa szachista, czyli trening mistrza w skrócie według Michała Kanarakiewicza

1. Pomyśl, zanim wykonasz ruch! Do każdej partii szachowej, podobnie jak do nowej inwestycji biznesowej, należy się przygotować. Podstawą jest obranie odpowiedniej taktyki, której złożoność wynika bezpośrednio z wiedzy teoretycznej i zdobytego wcześniej doświadczenia.

2. Pierwszy ruch. Zazwyczaj pierwsze podejścia opierają się na zdobytej wiedzy teoretyczną; na tym etapie istotna jest zmiana podejścia do przegranej i nastawienie się na odbieranie „porażki” jako lekcji.

3. Rozgrywka. Mając już pewne doświadczenie, uczymy się, jak poprawnie oceniać sytuację na szachownicy i w biznesie. Nabieramy także cierpliwości i umiejętności zarządzania czasem. Uczymy się technik optymalizacji oraz podejmowania pewnych i najbardziej efektywnych decyzji, a także pamiętamy o tym, aby zawsze mieć zachowany plan awaryjny.

4. Podsumowanie. Oceniamy wykonane ruchy, analizujemy błędy, wyciągamy wnioski na przyszłość i wprowadzamy korekty.

Autor, Michał Kanarkiewicz, jest założycielem i pomysłodawcą projektu edukacji poprzez szachy „Pierwszy ruch”.

Oceń