Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku z systemem informacji wizualnej

W Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, które w dniu dzisiejszym zostało otwarte dla zwiedzających, kompleksowy system oznaczeń zaprojektowała i wykonała firma Advertis. Realizacja obejmowała projekt, produkcję oraz montaż nośników wewnętrznych i zewnętrznych.

Przeważająca część nośników wykonana została z czarnej blachy. To materiał, który doskonale wpisuje się w estetykę budynku i jednocześnie podkreśla charakter muzeum. Po wielu godzinach dyskusji uznaliśmy, że surowość i chłodne piękno naturalnej blachy nadadzą naszemu projektowi ton, na jakim nam zależało. Każdy detal poza funkcją użytkową, ma również budować nastrój tego szczególnego miejsca – mówi Monika Gardasiewicz, Art Director Advertis.

Przy każdym z trzech narożników budynku umieszczone zostały pylony zewnętrzne, których głęboka czerń kontrastuje z podświetlanymi literami, zapewniającymi widoczność również po zapadnięciu zmroku. Na pylonach wskazane są kierunki do poszczególnych części obiektu. W każdym z nich wycięty został kształt logotypu muzeum. Charakterystyczny jest sposób podświetlenia znaku – światło niejako wydobywa się z wnętrza dając przyćmiony, niepokojący efekt. Technologia wykonania, moc oraz odcień iluminacji były wielokrotnie testowane i modyfikowane, w celu uzyskania zamierzonego wrażenia na odbiorcach.

Oznaczenia wewnątrz budynku umieszczone zostały na naściennych tablicach wykonanych z blachy
z nadrukiem UV. Zawarte informacje przedstawione są w postaci piktogramu oraz tekstu w języku polskim i angielskim. Ponadto podział przestrzeni wyznaczają tablice semaforowe i podwieszane oraz nadruki z foli na drzwiach. Wdrożono także system oznaczeń parkingowych w postaci widocznych z daleka liter przestrzennych oraz tabliczek z numeracją wejść do budynku oraz klatek schodowych. Orientację w układzie kondygnacji podziemnych ułatwiają również tablice z mapami przedstawiającymi strukturę każdego piętra.
To bardzo duży obiekt i ogromna skala projektu – trzy kondygnacje podziemne i sześć naziemnych. Łącznie wykonanych zostało ponad sześćset nośników. Taka realizacja poprzedzona jest wieloaspektową analizą przestrzeni oraz zasad jej użytkowania – mówi Marcin Wnuk, Prezes Zarządu Advertis.

Wykorzystanie czcionki zgodnej z księgą znaku muzeum, dobór materiałów oraz rozmieszczenie nośników tworzą koherentną całość, integrującą część wystawienniczą, administracyjną oraz socjalną muzeum. System informacji wizualnej organizuje przestrzeń i ułatwia poruszanie się po budynku zarówno odwiedzającym, jaki pracownikom. Czarno-białe tablice stanową ascetyczny, ale wyrazisty element aranżacji przestrzeni. Styl nośników musi być dopasowany do charakteru instytucji. Tematyka wystawy muzeum determinuje projekt graficzny. Zależało nam na tym, aby system informacji wizualnej doskonale spełniał swoją funkcję i nie rozpraszał uwagi odwiedzjących z szacunku dla treści wystawy stałej Muzeum II Wojny Światowej. Jednocześnie każdy detal buduje atmosferę przestrzeni muzeum. Nie ma mowy o przypadkach. Przemyślany system informacji wizualnej wyróżnia nowoczesne instytucje kultury, w których bardzo dużą rolę przykłada się do spójności przekazu – podkreśla Marcin Wnuk.

Realizacja została wykonana na mocy umowy zawartej z generalnym wykonawcą obiektu – konsorcjum firm: Warbud SA, Hochtief Polska S.A., Hochtief Solutions AG, pod nazwą Warbud – Hochtief – Muzeum II WŚ s. c. Prace nad opracowaniem i wdrożeniem systemu informacji wizualnej trwały cztery miesiące – od podpisania umowy do zakończenia montażu. Oficjalne otwarcie Muzeum II Wojny Światowej dla zwiedzających zaplanowane zostało na 23 marca.

O firmie:

Advertis specjalizuje się w kompleksowej realizacji elementów komunikacji wizualnej marki, od projektu, przez produkcję, po montaż. Firma tworzy wysokiej jakości rozwiązania dla biur, placówek medycznych, powierzchni komercyjnych. Na przestrzeni ostatnich lat firma wykonała szereg realizacji dla polskich i światowych marek. Wśród klientów Advertis znajdują się marki takie jak: Medicover, Unilever, Warta, Jeromino Martins Polska, Bayer, Roche, Kompania Piwowarska, Play, Motorola, Allianz, BNP Paribas, Infiniti, BMW, Google, GUESS, Teatr 6 piętro, Sono Idoni, MODO Domy Mody.

Firma wspiera także renomowane biura projektowe, wcielając w życie wizje architektów i projektantów wnętrz. Do najciekawszych realizacji firmy należy m.in. przygotowanie ponad 100 elementów ekspozycji do wystawy stałej w podziemiach Muzeum Historii Żydów Polskich oraz wystawy plenerowej „Drogi do przełomu. Europa Środkowo-Wschodnia 1939-1989” projektu Nizio Design International, fototapeta Waves of Creativity projektu Przemysława Mac Stopy w ramach aranżacji salonu prasowego FuoriSalone w Mediolanie czy wykonanie pawilonu wstawy „Nowy Świat w Ruchu” w Centrum Nauki Kopernik.

 

Podobne

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany