Na naszych łamach wielokrotnie poruszaliśmy już temat bezpieczeństwa dziecka podczas podróży samochodem. Ponieważ jednak zbliża się okres wakacyjno-urlopowy i wiele rodzin wybierze auto jako środek transportu, wracamy do tego bardzo ważnego tematu.

Kilka ważnych zasad

Od 2016 roku zniknęło kryterium wieku dziecka przewożonego w foteliku, a pozostało kryterium wzrostu (< 150 cm). Co to oznacza w praktyce? Każde dziecko, niezależnie od tego, ile ma lat, jeśli mierzy mniej niż 150 cm, musi być przewożone w foteliku lub urządzeniu przytrzymującym. Na rynku wtórnym nie brakuje używanych fotelików w różnych rozmiarach i kategoriach wagowych. Takie zjawisko nie może dziwić – jak wiadomo, markowy fotelik to całkiem spory wydatek. Nic zatem dziwnego, że część rodziców chce go zminimalizować. Odradzamy jednak takie postępowanie, zwłaszcza jeśli oferowana cena jest zadziwiająco niska. Nie będziemy w stanie sprawdzić, czy fotelik nie został wcześniej uszkodzony wskutek wypadku; w takiej sytuacji nie będzie on gwarantował naszemu dziecku bezpiecznej podróży. Bezpieczeństwo dziecka powinno być ostatnim obszarem, w którym powinniśmy poszukiwać oszczędności. Dziecko wyłącznie na tylnej kanapie? Niekoniecznie. Mały pasażer może również podróżować w foteliku na przednim fotelu, ale wyłącznie przodem do kierunku jazdy i z wyłączoną poduszką powietrzną. Problem ten został rozwiązany w samochodach Mercedes-Benz, w których zastosowano układ automatycznego wyłączania poduszki powietrznej przy fotelu obok kierowcy. Automatycznie zostaje rozpoznana obecność pasażera bądź fotelika. Po zamontowaniu fotelika dziecięcego na fotelu obok kierowcy, poduszka powietrzna automatycznie się dezaktywuje.

Kiedy czas na zmianę fotelika?

Jeśli dotąd odkładaliście decyzję o wymianie fotelika na nowy model, być może przed kolejnym wyjazdem na wakacje warto się w niego zaopatrzyć. Pomocna będzie domowa waga. Priorytetem przy projektowaniu fotelików samochodowe jest bezpieczeństwo małych pasażerów i bardzo ważnym wskaźnikiem jest w tym przypadku masa ciała dziecka. Nie ma modeli uniwersalnych, które zapewniałyby pełną ochronę w przypadku nagłego zdarzenia drogowego.

Przykładem optymalnej ochrony najmłodszych pasażerów (do 13 kg, do ok. 15 m-cy) jest fotelik dziecięcy BABY-SAFE plus II. Zastosowano w nim duże zagłębienie, które gwarantuje wysoki stopień ochrony przed uderzeniem bocznym. Dzięki specjalnym obiciom, odciążono wrażliwe miejsca na ciele dziecka.
Nieco starszym pasażerom (ok. 8 m-cy do 4 lat; 9–18 kg) i ich rodzicom warto polecić fotelik DUO plus z regulacją pochylenia. W tym przypadku zoptymalizowane bezpieczeństwo połączono z wysokim komfortem użytkowania. To sprawia, że odbycie nawet dość długiej i uciążliwej podróży nie jest problemem. Warto zwrócić też uwagę na standardowe wyposażenie, m.in. TopTether (dodatkowy pas służący do unieruchomienia górnej części fotelika), pas barkowy z regulacją wysokości i kanaliki wentylacyjne oraz mocowania ISOFIX.

Fotelik dziecięcy KIDFIX to inwestycja, z której będą zadowoleni i dzieci, i rodzice. Aby lepiej chronić małych pasażerów przed uderzeniem bocznym, zastosowano podwyższenie siedzenia. Oparcie fotelika ma regulowaną wysokość. Oprócz 3-punktowego pasa, fotelik posiada mocowania ISOFIX, co znacznie zwiększa jego stabilizację, a w efekcie – bezpieczeństwo podróży. W foteliku KIDFIX mogą podróżować dzieci w wieku ok. 3,5 roku do 12 lat (15–36 kg).
U progu wakacji wszystkim rodzinom życzymy przyjemnej i bezpiecznej podróży, oczywiście w odpowiednio dobranych fotelikach!

Wszystkie opisane powyżej foteliki można znaleźć w asortymencie firmy BMG Goworowski – Autoryzowanego Dealera Mercedes-Benz.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany