Together Magazyn » Aktualności » 8 kroków promocji handmade

8 kroków promocji handmade

Rzemiosło i rękodzieło przeżywa właśnie swój renesans. Coraz więcej osób rezygnuje z klasycznych etatów na rzecz kreatywnego biznesu. Jest to również częsta alternatywa zarobku stosowana przez kobiety po urodzeniu dziecka. Częsta i możliwa do rozwinięcia jako główne źródło dochodu. To, co ważne, to mieć dobry pomysł, smykałkę do tworzenia dzieł sztuki i dobra oraz przemyślana promocja twórczości. Od czego więc zacząć?

1. Bez pomysłu ni rusz

Rozpoczynając przygodę z tworzeniem ręcznie wykonywanych wyrobów trzeba pamiętać, że mamy wokół dużą konkurencję. Wyroby przeciętnej jakości nie mają tutaj racji bytu! Produkt musi bronić się sam, gdyż w tym biznesie to głównie on przyciąga uwagę klientów. Musi być oryginalny i wysokiej jakości – taki, by ludzie chcieli kupować. Nie ma miejsca na pół środki. Zatem przede wszystkim trzeba opracować pomysł i jakość wykonania wyróżniające wyrób spośród konkurencji.

2. Stwórz własną markę

Następnym krokiem jest wymyślenie nazwy dla biznesu. Wskazane jest, by była ona łatwo zapadająca w pamięć: może być zabawna, wieloznaczna, może być też prosta, by osoba ją słysząca od razu wiedziała, z jakim produktem się wiąże. Należy też stworzyć własną stronę internetową, na której będą prezentowane zarówno rękodzieła, jak i treści ciekawe z punktu widzenia klienta. Ważne, by strona była czymś więcej niż tylko prezentacją handlową. A wszystko po to, by ludzie mieli powód, by na nią wracać. Może to być blog z ciekawostkami czy radami, można też prowadzić vlog (video-blog) z filmikami instruktażowymi DIY (zrób to sam). Dobrze jest też umożliwić odwiedzającym komentowanie i dzielenie się własnymi opiniami. W ten sposób można zbudować całkiem sporą społeczność, która z czasem sama będzie promowała naszą markę.

3. Zadbaj o widoczność w sieci

Mnóstwo ludzi poszukuje ręcznie wykonywanych przedmiotów w internecie. Nie może nas tam zabraknąć – zarówno na typowych platformach zakupowych typu Allegro, jak i tych związanych z rękodziełem (np. Etsy, Art–Madam, Deco Bazar itp.). Dzięki obecności w wielu miejscach docieramy do dużej ilości potencjalnych klientów. Lecz ważne jest również, by jak najwięcej osób trafiło docelowo na naszą stronę internetową, gdzie bliżej poznają naszą markę, wszystkie produkty oraz wartości, jakie oferujemy. Dlatego każdy z naszych profili na platformach zakupowych powinien mieć odnośnik do naszej www. Dzięki temu zmniejszamy ryzyko przejścia osoby z naszego profilu na produkty konkurencji, których jest ogrom na platformach zakupowych.

4. Dzieło zaczyna się od opakowania

Jest ono ważne jak nigdy wcześniej. I to właśnie ono może być elementem wyróżniającym, niedostępnym u konkurencji. Może być ono czynnikiem decydującym o zakupie wytworu właśnie u nas. Zamiast więc wysyłać produkt w zwykłym pudełku można wyściełać je materiałem, kolorowym papierem, siankiem, zamieścić napisany własnoręcznie, spersonalizowany liścik z podziękowaniami za zakup, umieścić zaproszenie na bloga lub kupon rabatowy na następny zakup.

5. Spersonalizowany mail i newsletter

Na początku drogi z branżą handmade mamy mało kupujących. Wówczas możemy do każdego z nich indywidualnie pisać wiadomości po dokonaniu przez nich zakupu, wysłaniu paczki, po kilku tygodniach od dostarczenia zamówienia, by zapytać o opinię. W ten sposób buduje się pozytywne relacje z klientami i zwiększa szanse na powrót kupującego. Wraz ze wzrostem sprzedaży można sięgnąć po narzędzia wspierające tworzenie takich wiadomości.

6. Produkt mówi sam za siebie

W przypadku, gdy mamy małe zasoby na promocję naszego biznesu, wówczas możemy kilka sztuk rękodzieła podarować osobom, których się ono przyda, lub osobom, które prowadzą swoje blogi/vlogi i mają liczną rzeszę fanów z naszej grupy docelowej. Pierwszych można poprosić, by w zamian za podarunek podzielili się swoją opinią o produkcie na naszej stronie internetowej, funpage’u, portalach zakupowych. Niech opowiedzą o naszym istnieniu swoim znajomym. Drugich natomiast zachęcić do tego, by podzielili się swoją opinią na temat produktu na własnych kanałach internetowych. W zamian można zaproponować – poza przekazanym podarunkiem – promowania ich kanałów u siebie. Taka współpraca niesie ze sobą obopólne korzyści, bo i jedna i druga strona ma szansę dotrzeć do nowych odbiorców.

7. Promocje i gratisy

Ludzie lubią wyprzedaże, promocje i gratisy. Można więc oferować swoje rękodzieło w limitowanych lub adresowanych do wybranych grup odbiorców promocjach. Zaproponujmy kupon rabatowy osobom zapisanym do newslettera, obniżmy ceny produktów na krótki okres czasu (maksymalnie do 7 dni). Można też oferować gratisowe produkty albo atrakcyjne zniżki na wybrane egzemplarze pierwszym klientom. Dobrze działają także darmowe wysyłki i prezenty – niespodzianki.

8. Artystyczne show

W całej promocji biznesu handmade trzeba pamiętać, że najlepiej sprzedaje bezpośrednio nawiązana relacja. Dobrą okazją do takich działań i do pokazania swojej pasji szerszemu gronu są wszelkiego rodzaju warsztaty i targi artystyczne. To tam przychodzą osoby stricte zainteresowane wytworami handmade i jest duża szansa sprzedaży produktów. Przy okazji można poznać innych twórców i ich dzieła, wymienić się z nimi spostrzeżeniami i ciekawostkami oraz nawiązać współpracę. Można także uczestniczyć w lokalnych targach, festynach, festiwalach i zabawach jako wystawca.

Oceń